ROZHOVOR: Kardinál Müller o Charliem Kirkovi, „LGBT jubileu“ a rastúcej hrozbe islamu - II. časť

Zdroj: dianemontagna.substack.com

pokračovanie prvej časti

VATIKÁN, 23. september 2025 – Nedávno som sa v Ríme stretla s kardinálom Gerhardom Müllerom, bývalým prefektom Kongregácie pre náuku viery, aby sme spolu diskutovali o širokej škále tém.

V prvej časti nášho rozhovoru Jeho Eminencia rozprával o brutálnej vražde kresťanského konzervatívca a zakladateľa organizácie Turning Point USA Charlieho Kirka.

Dotkli sme sa tiež prvých mesiacov pontifikátu pápeža Leva XIV. a diskutovali o viacerých naliehavých otázkach, vrátane rastúcej hrozby islamu, jeho vzťahu k súčasným antikresťanským ideológiám a nedávneho škandálu okolo Vatikánom schválenej „LGBT Jubilejnej púte.“

V druhej časti sa naša diskusia obracia k Svetovému stretnutiu o ľudskom bratstve 2025, ktoré sa skončilo koncertom „Grace for the World“ na Námestí sv. Petra, so svetelnou dronovou šou od Nova Sky Stories (vlastnenej Kimballom Muskom).

Svetové stretnutie o ľudskom bratstve je už tretí rok podujatím, ktoré zhromažďuje náboženských lídrov, politických predstaviteľov, vedcov a aktivistov, aby skúmali konkrétne spôsoby, ako rozvíjať princípy stanovené v encyklike pápeža Františka z roku 2020 o bratstve a sociálnom priateľstve „Fratelli Tutti“.

Táto encyklika nadväzuje na Dokument o ľudskom bratstve, ktorý František podpísal v roku 2019 v Abú Zabí s veľkým imámom z al-Azharu a ktorý vyvolal kontroverziu tvrdením, že „pluralizmus a rozmanitosť náboženstiev... sú Božou vôľou v Jeho múdrosti“.

Tu je druhá časť môjho rozhovoru s kardinálom Gerhardom Müllerom.

---

Diane Montagna: Vaša Eminencia, obráťme sa k nedávnemu Svetovému stretnutiu o ľudskom bratstve, ktoré sa konalo 12.–13. septembra v Ríme a organizoval ho kardinál Mauro Gambetti, arcikňaz Baziliky sv. Petra, Nadácia „Fratelli Tutti“ a združenie „Be Human.“

Ústredným bodom piatkového programu bola séria pätnástich tematických okrúhlych stolov, ktoré sa zaoberali témami od umelej inteligencie po poľnohospodárstvo, od detí po miestnu správu. V sobotu podujatie zahŕňalo „Zhromaždenie ľudstva“ na Kapitolskom vrchu v Ríme a večerný koncert na Námestí sv. Petra s názvom Grace for the World. Podujatie vysielali Disney+, Hulu a ABCNews.

Vystúpili umelci ako Andrea Bocelli a Jennifer Hudson, ale aj kontroverznejšie postavy, vrátane kolumbijskej speváčky reggaetonu a urban popu Karol G — ktorá vystupovala na madridskom Pochode hrdosti v roku 2022 a ktorej tvorba zahŕňa „queer témy“ —, americké hip hopové duo Clipse a thajský rapper BamBam.

Vatikán oznámil, že večer bude „jedinečne obohatený o spektakulárnu šou 3 500 dronov osvetľujúcich oblohu nad kupolou sv. Petra.“ Kardinál Gambetti poznamenal, že drony premietnu tvár pápeža Františka spolu s obrazmi zo Sixtínskej kaplnky na samotnú kupolu. Nakoniec však bola tvár pápeža Františka premietnutá namiesto toho do vzduchu okolo kupoly.

Kardinál Müller: Je ťažké tomu uveriť. Spôsob, akým to bolo pôvodne prezentované pripomínal antickú apoteózu, keď rímsky senát vyhlásil cisára za pohanského boha, alebo moskovské Červené námestie, kde sa ako nové idoly týčili obrovské obrazy Stalina a Lenina. V konečnej podobe to však vyvolávalo niečo iné – pocit, že nás sleduje Veľký brat.

Mali by nechať pápeža Františka na pokoji. Ako kresťania sa modlíme za zosnulých, aby ich duše prešli z očistca do neba. Aj svätí, ktorí boli vyhlásení za svätých, sú uctievaní na slávu Božiu, a nie pre ich posmrtnú slávu. Musíme sa vyvarovať akéhokoľvek kultu osobnosti, ktorý je pohanským postojom.

Bazilika svätého Petra je symbolom univerzálnej Cirkvi Ježiša Krista, ktorý ju založil na skale svätého Petra. Ako nástupca Petra je rímsky biskup povolaný byť pokorným „vikárom Krista“, nie „nástupcom Krista“ (ako kedysi nesprávne uviedol L’Osservatore Romano), ktorý dopĺňa božské zjavenie svojimi vlastnými myšlienkami alebo doktrínami.

Aké posolstvo vysiela svetu premietnutie tváre pápeža Františka — namiesto tváre Ježiša Krista? Takéto zobrazenie je úplne neprimerané. Ani obraz svätých pápežov by sa nikdy nemal takto používať, aby sa s nimi zaobchádzalo ako s idolmi klimatického náboženstva alebo humanitárskeho bratstva zbaveného Božieho otcovstva a Jeho Jednorodeného Syna, Ježiša Krista, jediného Vykupiteľa sveta.

Keď katolícki misionári vstupovali na pohanské územia, jedným z ich prvých činov bolo ničenie idolov. Myslíte si, že aj dnes je potrebné určité „rozbíjanie idolov“ v Cirkvi?

Určite áno, opäť zneužili Baziliku sv. Petra, tentoraz len týždeň po takzvanej „LGBT Jubilejnej púti.“

Bazilika sv. Petra je kresťanský chrám, samotný symbol katolicizmu. V jej centre je samotný Boh — skutočná prítomnosť Ježiša Krista v najsvätejšej Sviatosti. No organizátori ju odovzdali sekularizovanému svetu, čím ju premenili na platformu pre ideológiu, ktorá je v konečnom dôsledku v rozpore s božsky zjavenou katolíckou vierou. Takýto kompromis so svetom stojí v priamom protiklade k Božiemu zjaveniu v Ježišovi Kristovi. Lebo, ako povedal Pán: „ak vás svet miluje, nie ste moji učeníci“ (porov. Jn 15,18–19).

Koncert Grace for the World zahŕňal vystúpenie s Ave Maria, Magnificat a Rossiniho Domine Deus, ale bolo to zmiešané so svetskou hudbou a tým, čo mnohí považovali za mätúce posolstvá. V komentároch čítaných z telepromptera, t. j. pripravených organizátormi, Pharrell Williams povedal: „Čo je milosť? Milosť je svetlo, ktoré žije v každom z nás a čaká na to, aby sme sa oň podelili. Nie je to len požehnanie, ktoré dostávame, ale sila, ktorú si navzájom odovzdávame. Pod každou kultúrou, každým jazykom, každým príbehom sa skrýva ten istý dych, ten istý duch, to isté svetlo, svetlo vesmíru, „všetko, čo je, všetko, čo kedy bude“. […] Môžeme sa na chvíľu chytiť za ruky a vidieť tak svetlo, ktoré máme? Ľudia, zdvihnite svoje mobily a zapnite svetlá.“

Milosť je nadprirodzený dar, ktorý k nám prichádza jedine od Boha, nášho Otca, skrze Ježiša Krista, spájajúc nás s Ním a navzájom v Ňom. Musíme sa vyhnúť akémukoľvek používaniu kresťanských termínov oddelených od ich pôvodu a cieľa, konkrétne od Najsvätejšej Trojice a vteleného Slova. Takéto posolstvá, zvlášť keď sú prednášané na pozadí Baziliky sv. Petra, vedú k zmäteniu a končia v pelagianizme alebo v čisto horizontálnom humanizme. Ježiš povedal: „Ja som vinič, vy ste ratolesti. Kto ostáva vo mne a ja v ňom, prináša veľa ovocia; lebo bezo mňa nemôžete nič urobiť.“ (Jn 15,5).

Čo má Bazilika svätej rímskej Cirkvi spoločné so všetkými týmito programami sebaspásy? Takéto podujatia sa zdajú byť viac zamerané na to, aby znovu vykreslili Katolícku cirkev ako akéhosi lídra OSN, pričom pápež je zredukovaný na jej sekularizovaného kaplána, než aby Cirkev hlásala evanjelium a stála sama pod krížom Ježiša Krista.

A kedy tieto skupiny vôbec pozdvihnú svoj hlas proti prenasledovaniu kresťanov na celom svete alebo proti systematickej de-kresťanizácii historicky kresťanských národov? Nie je tu žiadny protest, len ticho.

Na vatikánskej tlačovej konferencii pred podujatím som odkázala organizátorovi, kardinálovi Gambettimu, na nedávny príhovor pápeža Leva k politickým lídrom, v ktorom zdôraznil ústrednosť Krista a povedal im: „nie je nijakým prekvapením, že presadzovanie ‘hodnôt’, akokoľvek evanjeliových, ale ‘vyprázdnených’ od Krista, ktorý je ich autorom, sa ukazuje bezmocné zmeniť svet.“

Toto som porovnala s tlačovou správou podujatia, ktorá nespomenula Ježiša Krista a dokonca išla tak ďaleko, že uviedla: „Musíme hľadieť k jedinému horizontu, horizontu ľudstva živeného bratstvom.“ Na otázku, ako sú tieto dve vízie zlučiteľné, kardinál Gambetti odpovedal, že sú zlučiteľné z dôvodu vtelenia a dodal, že musíme „znovuobjaviť božské“ v živote každého človeka. Niektorým jeho odpoveď znela výrazne rahnerovsky.[1]

Nemyslím si, že transcendentálna teológia Karla Rahnera je až taká známa. Kardinál sa zdá byť presvedčený, že všade tam, kde ľudia hľadajú pravdu a dobro, pôsobí Božia milosť v Kristovi, aj keď si to tí, čo hľadajú, ešte neuvedomujú.

Otvorenosť prírody voči milosti je v priamom protiklade k naturalizácii nadprirodzenej milosti, ktorú nachádzame v humanizme bez Boha, bez Ježiša Krista. Cirkev musí vždy a všade vyznávať Krista a viesť ľudí dobrej vôle k Nemu. Vykúpenie sveta môže byť dosiahnuté iba v Ježišovi Kristovi, ktorý prírodu nezničí, ale ju povznáša k Bohu prostredníctvom misie svojej sviatostnej Cirkvi.

Cirkev nikdy nesmie dovoliť, aby bola zneužitá programami samospásy alebo ľuďmi vytvorenými liberálnymi či socialistickými víziami Nového svetového poriadku, ktoré protirečia našej viere v Ježiša Krista, jediného Spasiteľa sveta.

Za Svetovým stretnutím o ľudskom bratstve stáli značné svetské a finančné záujmy.

Niektorí z tých, ktorí tieto iniciatívy podporujú — a ktorých záujmy nie sú zlučiteľné s Cirkvou — chcú pretvoriť Katolícku cirkev a využiť autoritu Svätej stolice na presadzovanie svojich slobodomurárskych, socialistických alebo kapitalistických agend. To nie je pravé bratstvo. Skutočné bratstvo nemôže existovať bez otcovstva Boha. A ak niekto čo i len trochu kritizuje ich ideológiu, bratstvo sa končí: odporcovia sú spoločensky marginalizovaní a trestaní.

Tí istí ľudia kritizovali aj Benedikta XVI. a Jána Pavla II.

Treba tiež povedať, že Fratelli Tutti v skutočnosti nespomína Ježiša ako jediného Vykupiteľa sveta. Hoci je uvedený ako príklad, nie je predstavený ako Ježiš Kristus, Boží Syn a Božský Vykupiteľ sveta, skrze svoje vtelenie, ukrižovanie, zmŕtvychvstanie a druhý príchod na konci sveta.

Ľudské bratstvo v kresťanskom zmysle nie je len pocit spolupatričnosti, ale skutočná a sviatostná účasť na vzťahu Krista Syna k Otcovi v Duchu Svätom. „Bratstvo“ sa v slobodomurárskom alebo komunistickom zmysle, naopak, usiluje ovládnuť a kontrolovať ľudstvo — ako „Veľký brat, ktorý ťa sleduje“ — a to je diametrálne protikladné k „slávnej slobode Božích detí“ (Rim 8,21).

Svetové stretnutie o ľudskom bratstve bolo plánované už pred zvolením pápeža Leva XIV. Čo si myslíte o príhovore pápeža účastníkom?

Verím, že pápež Lev použil účinnú pastoračnú metódu, keď svoje vyjadrenia zakladal na prirodzenej teológii a spoločných postojoch, podobne ako svätý Tomáš Akvinský v diele Summa contra Gentiles, a až potom priviedol svojich poslucháčov k Božiemu zjaveniu v dejinách spásy, potvrdenému v Starom i Novom zákone, ktoré vyvrcholilo v Ježišovi Kristovi, ktorý nám dal nový zákon všeobecnej lásky.

Tým, že zakončil citátom z Evanjelia podľa Jána, pápež otvára horizont k Otcovi a Jeho Synovi Ježišovi, vtelenému Slovu, dokonca aj pre tých, ktorí ešte neprijali kresťanskú vieru. Vzájomná láska tohto univerzálneho bratstva nie je jednorozmerná, horizontálna, sentimentálna láska propagovaná slobodomurármi alebo socialistami, ale láska vyvierajúca z Trojjediného Boha. Toto je rozhodujúci rozdiel medzi veriacimi v Krista a ľuďmi dobrej vôle, a ešte viac medzi tými, ktorí sa snažia vytvoriť Nový svetový poriadok podľa svojej ideológie.

Preto Ježiš povedal svojim učeníkom: „Ak ma milujete, budete zachovávať moje prikázania. A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky - Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, lebo ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď ostáva u vás a bude vo vás.“ (Jn 14,15–17).


[1] Karl Rahner (1904-1984) bol nemecký jezuitský teológ, ktorý tvrdil, že „nadprirodzená existencialita“ je Bohom daná vnútorná orientácia každého človeka na božskú milosť a spoločenstvo s Bohom, ktorá vytvára bratstvo medzi všetkými ľuďmi, pretože nám dáva spoločný nadprirodzený osud, bez ohľadu na vierovyznanie.

Zdroj: dianemontagna.substack.com

Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

CHCEM PODPORIŤ
Next
Next

EVANJELIUM BEZ KOMPROMISOV