Nový pápež a umelá inteligencia - encyklika bude len prvý krok

Zdroj: commons.wikimedia.org

Názov, ktorý zvolil pápež Lev XIV., nie je jednoduchou poctou minulosti, ale hlbokým a symbolickým znakom, ktorý dôrazne vyjadruje vôľu čeliť prítomnosti s ohľadom na budúcnosť. Výber mena Lev priamo pripomína postavu Leva XIII, autora slávnej encykliky Rerum novarum z roku 1891, ktorá je míľnikom v sociálnej náuke Cirkvi a v ktorej sa odvážne a zrozumiteľne riešili výzvy prvej priemyselnej revolúcie, pričom sa po prvýkrát systematicky kládla otázka dôstojnosti práce a robotníka, spravodlivej mzdy a vzťahu medzi kapitálom a prácou.

Dnes s rovnako jasným vedomím čelí Lev XIV. novej revolúcii, digitálnej revolúcii, a najmä rýchlemu a často nekontrolovanému rozmachu umelej inteligencie, ktorá pretvára sociálne štruktúry, ľudské vzťahy, mechanizmy rozhodovania, logiku výroby a predovšetkým samotný zmysel práce a človeka. Deklarovaným zámerom nového pápeža je vypracovať kresťanskú odpoveď na etické, sociálne a antropologické otázky, ktoré umelá inteligencia nastoľuje, pričom sa odvoláva práve na metódu Leva XIII: vychádzajúc z konkrétnej súčasnosti hlásať večné princípy spravodlivosti, dôstojnosti a spoločného dobra.

Preto sa už teraz špekuluje o budúcom vydaní novej encykliky, možno s názvom Rerum digitalium, ktorej cieľom je usmerniť svedomie, ponúknuť spoločné zásady a navrhnúť hranice a perspektívy pre technológiu, ktorá hrozí, že človeka skôr predbehne, než mu bude slúžiť. Odľudštenie, ktoré by mohla spôsobiť umelá inteligencia, totiž predstavuje skutočnú hrozbu pre ľudstvo. Bude však takáto encyklika, akokoľvek cenná, dostatočná? Bude autoritatívne slovo, akokoľvek inšpiratívne, stačiť na obmedzenie nadmernej moci technologických nadnárodných spoločností a na ochranu práv nových pracovníkov algoritmu?

Zdá sa, že Lev XIV. veľmi pozorne vníma komplexnosť tejto výzvy: skutočná zmena nemôže vychádzať len z dokumentu, ale musí vychádzať aj z konkrétnych činov, globálnych združení, silného politického a sociálneho odhodlania a mobilizácie svedomia, ktorá presahuje hranice Cirkvi.

Vďaka svojmu vedeckému vzdelaniu - vyštudoval matematiku - si dokonale uvedomuje potenciál a riziká umelej inteligencie, a práve preto môže byť jeho hlas iný, kompetentnejší a dôveryhodnejší. Nestačí však poznať technológiu: potrebujeme aj schopnosť orientovať ju na nový digitálny humanizmus, v ktorom pokrok skutočne slúži človeku, a nie naopak. V tomto zmysle je výzva pápeža Leva XIV. adresovaná nielen veriacim, ale celému ľudstvu: „neviditeľným“ digitálnym ľuďom, pracovníkom platforiem, zákonodarcom, výskumníkom, mladým i starým, veriacim i neveriacim.

Jeho pontifikát sa teda začína s jasnou víziou: viesť Cirkev v novom historickom prelome, zachovávajúc prvenstvo osoby v dobe, v ktorej hrozí, že stroj sa stane sudcom pri rozhodovaní, posudzovateľom zásluh, motorom ekonomiky a dokonca filtrom pravdy. V hre však nie je len sociálna spravodlivosť: ide o samotnú antropológiu, o obraz ľudskej bytosti, o hlbokú slobodu rozhodovania a rozlišovania.

Preto encyklika, nech by bola akokoľvek inšpiratívna a hlboká, nebude stačiť: budú potrebné gestá, spojenectvá, prítomnosť, svedectvo. Bude potrebné vtelené magistérium, schopné vstúpiť do politických diskusií, na medzinárodné fóra, univerzity, pracoviská a digitálne periférie, kde žijú tí, ktorých žiadny algoritmus neberie do úvahy.

Len tak môže byť Cirkev opäť prorockým svetlom v stratenom svete.

Lev XIII. bránil človeka pred priemyselným strojom, Lev XIV. ho musí brániť pred inteligentným strojom, ale v oboch prípadoch zostáva podstata otázky rovnaká: ako si zachovať ľudskú dôstojnosť uprostred radikálnych zmien. Zveriť osud ľudstva nevypočítateľnosti algoritmov sa zdá byť hazardom, ktorému chce Magistérium Cirkvi čeliť zbraňami kultúry, viery a nádeje. A pápež Lev XIV. by mohol byť ideálnym tlmočníkom na obmedzenie technokratickej vlny, ktorá hrozí zaplaviť ľudí, spoločnosť, ekonomiky, inštitúcie.

Ruben Razzante

Zdroj: lanuovabq.it

Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Previous
Previous

NIE SLOVÁ, ALE ŽIVOT: AKO SA CIRKEV SKUTOČNE OBNOVUJE

Next
Next

Ako evanjelizovať v mediálnej dobe. Pápež Lev čelí výzvam médií