Mariánske srdce pápeža Leva XIV. a výzvy našej doby

Zdroj: ncregister.com

Z doterajších činov a slov pápeža Leva XIV. možno vnímať prejavy silnej mariánskej úcty, ktorá pripomína jeho menovca, pápeža Leva XIII. Táto skutočnosť vzbudzuje nádej, že pápež Lev XIV. možno vyhlási dlho očakávanú a dlho žiadanú piatu mariánsku dogmu.

Toto sú postrehy mariológa Marka Miravalleho, profesora teológie na Františkánskej univerzite v Steubenville, ktorého zaujali jasné a hlboké mariánske posolstvá Leva XIV. za prvých 100 dní jeho pontifikátu.

V rozhovore pre Register zo 7. augusta o medzinárodnom sympóziu „Deň s Máriou“ v Londýne Miravalle vysvetľuje v tejto súvislosti význam rôznych podobností s Levom XIII. a mnohé jasné odkazy na Pannu Máriu, ktoré už Lev XIV. urobil. Hovorí tiež o tom, prečo je podľa neho pravdepodobné, že s pápežom Levom by mohla vzrásť úcta k Panne Márii, najmä keď ľudstvo čelí naliehavým hrozbám globálnej vojny a umelej inteligencie.

Navrhovaná piata mariánska dogma - vyhlasujúca Máriu za Spoluvykupiteľku, Prostredníčku všetkých milostí a Orodovníčku za celé ľudstvo - je predmetom petícií biskupov, kardinálov, kňazov, rehoľníkov a miliónov veriacich už viac ako sto rokov.

Pán profesor, mohli by ste nám povedať viac o súvislostiach, ktoré ste našli medzi Levom XIII. a Levom XIV. z hľadiska ich mariánskej úcty?

Lev XIV. sa výberom svojho mena vracia o storočie späť, čo tak trochu korešponduje s jeho modelom pontifikátu. Myslím si, že je to veľmi významné z hľadiska úcty k tradícii, nie statického tradicionalizmu, ale z hľadiska úcty k tomu, čo má prísť, a k bitkám, ktoré podľa neho bude treba vybojovať. Lev XIII. bojoval vo svojej dobe proti sociálnej nespravodlivosti; pre Leva XIV. to bude umelá inteligencia.

Myslím si však, že medzi Levom XIII. a Levom XIV. sú potenciálne aj iné podobnosti. Podľa mňa to vyjadruje jeho doterajšia mariológia. Od prvých chvíľ svojho pontifikátu sa neváhal odvolávať na Pannu Máriu, vyzýval nás, aby sme sa s ňou modlili, označoval ju za našu Matku. Myslím si, že je prozreteľné, že bol zvolený na mariánsky sviatok, čo nemohol nijako ovplyvniť, a že na to odkázal prostredníctvom vzývania Panny Márie, ktorá je spojená s blahoslaveným Bartolomejom (Bartolomej Longo, dominikánsky terciár 20. storočia, známy svojou hlbokou úctou k Panne Márii). Predstavuje plnú, bohatú mariológiu a mariánsku úctu. Jeho voľba 8. mája pripadla aj na bývalý sviatok Prostrednice všetkých milostí a — pre augustiniánov — aj na sviatok Panny Márie Milostivej. Tento sviatok slávia už celé stáročia, a tak si myslím, že v tomto ohľade pôsobí Prozreteľnosť.

Potom nasledoval jeho príhovor ku kardinálskemu kolégiu.

Áno, aj mňa veľmi dojal jeho príhovor (9. mája) kardinálskemu kolégiu. Myslím si, že je potrebná veľká duchovná hĺbka a pokora, aby človek pochopil, že správne vykonávaná autorita môže znamenať mučeníctvo. Táto obeta a jeho výzva, aby sa stal malým, aby ustúpil nabok, aby Kristus mohol správne konať, bola hlboká. Ale končí aj odkazom na Pannu Máriu, ktorá je pre neho nástrojom, aby to mohol urobiť.

Potom, myslím si, veľmi významný bol jeho „voľný deň“, takpovediac — podľa toho, čo píše, nielenže chodil navštíviť Pannu Máriu Salus Populi Romani v Santa Maria Maggiore [uctievaná byzantská ikona v Bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme], ale aj to, že sa vydal 30 kilometrov za Rím, do Svätyne Matky Dobrej Rady (svätyňa spravovaná augustiniánmi v neďalekom mestečku Genazzano). A myslím si, že je veľmi dojímavé, že napísal osobný odkaz svojej matke ako skutočný syn, keď ju prosil o pomoc a zdôraznil, že vždy bol vedený a priťahovaný jej láskou, múdrosťou a starostlivosťou. A potom, keď ľudia odpovedali zvolaním „Viva il Papa“, on odpovedal: „Viva Maria!“

Takže to vychádzalo priamo z jeho srdca

Áno - niekedy spontánnosť skutočne odhalí srdce pápeža. A srdce pápeža Leva je mariánske.

Môžete nám povedať aj o mariánskych aspektoch jeho erbu?

Polovica jeho erbu je mariánska, modro vyplnená s fleur-de-lis v strede, ktorý je mariánsky. Ten je jednoznačne mariánsky, pričom spodná polovica je augustiniánska, čo je skvelé, ale hornú polovicu dostala Panna Mária.

Spomenuli ste aj to, čo sa stalo štvrtý deň po jeho zvolení a ako to súviselo s Pannou Máriou Kráľovnou pokoja.

Áno, na štvrtý deň som považoval za veľmi významné, že povedal, že potrebujeme zázrak pokoja — a ten môže prísť jedine skrze Kráľovnú pokoja [modlitba Anjel Pána, 11. mája]. Myslím si, že toto pochopenie je kľúčové. Zdá sa mi, že v súčasnosti pristupujeme ku globálnym konfliktom veľmi pelagiánsky, akoby sme pokoj dokázali nastoliť sami.

Potom je tu homília pápeža Leva z 9. júna — azda najjasnejší odkaz na spoluvykúpenie Panny Márie za posledných 20 rokov — keď hovorí, že materstvo Márie urobilo nepredstaviteľný krok ku krížu, kde sa stáva novou Evou, a že Ježiš ju pripojil k svojmu vykupiteľskému utrpeniu. To je klasické spoluvykúpenie a to je význam titulu Spoluvykupiteľka: že Mária jedinečným spôsobom spoluúčinkuje s Ježišom na vykúpení ľudstva. Je novou Evou po boku nového Adama. Skutočnosť, že Lev priviedol novú Evu až na Kalváriu, je teologicky veľmi významná.

Takže si myslím, že všetky tieto prvky ukazujú, že pokračuje v mene svojho predchodcu Leva XIII., pretože Lev XIII. bol prvým pápežom, ktorý schválil titul „Spoluvykupiteľka“. On (nepriamo) nazýva Našu Pani „Reparatrix“ („celého sveta“). Najucelenejšie pojednáva o Panne Márii Prostredníčke všetkých milostí v Octobri Mense (encyklika Leva XIII. o ruženci z roku 1891). A čo je veľmi dôležité, vidí Pannu Máriu ako orodovníčku, liek na problémy Cirkvi v 19. storočí, a je našou nádejou a modlitbou, aby aj náš súčasný Svätý Otec videl, že Panna Mária je liekom, a nie len zbožným obrázkom. Ona je veľmocou, ktorá nám prinesie milosť pokoja, ako je prisľúbené vo Fatime, skrze víťazstvo Nepoškvrneného Srdca.

Je teda úloha Svätého Otca kľúčová pri uznaní piatej mariánskej dogmy - že Panna Mária je Spoluvykupiteľkou, Prostredníčkou všetkých milostí a Orodovníčkou za ľudstvo?

Áno, kým Kristov vikár neuzná, že Panna Mária je najvyššou orodovnicou za tieto potreby, dovtedy sa to nemôže v plnosti uskutočniť, pretože Boh má veľmi jasné základné pravidlo: Milosť sa nedá vynútiť. A tak musíme najprv uznať príhovornú moc Panny Márie, aby ju mohla naplno uplatniť. A práve to by znamenala slávnostná definícia.

Myslíte si, že by to Lev XIV. mohol urobiť?

Mám veľkú nádej vďaka jeho mariánskej láske aj vďaka tomu, že si uvedomuje potrebu zázrakov pri riešení takých vecí, ako je svetový mier a krízy, nehovoriac o veciach, ako je umelá inteligencia.

Považoval som za veľmi významné, že vo svojom posolstve 50 000 mladým ľuďom na medžugorskom festivale mládeže v Ríme povedal: "Žiadny algoritmus nikdy nenahradí objatie, pohľad, skutočné stretnutie, ani s Bohom, ani s našimi priateľmi, ani s našou rodinou. Myslite na Máriu." Myslím si, že v mysli pápeža sa ukázalo, že Panna Mária má túto schopnosť vrátiť to, čo je autenticky ľudské, pretože veľké nebezpečenstvo umelej inteligencie spočíva v tom, že nahrádza to, čo nás robí ľuďmi, náš intelekt a našu vôľu, takže nemyslíme sami za seba a nerozhodujeme sami za seba.

Nie je to teda len to, čo by som nazval „plazivým modloslužobníctvom“, pretože umelá inteligencia postupne zaujíma miesto v otázkach, s ktorými by sme sa normálne obracali na Boha alebo na múdrych ľudí, ktorých stretávame. Nahrádza tiež dve veci, ktoré nás robia ľuďmi: náš rozum a najväčší Boží dar každému z nás — našu vôľu.

Vyžaduje si vyhlásenie piatej mariánskej dogmy aj našu spoluprácu?

Áno, existujú dva klasické spôsoby, ako dospieť k mariánskej dogme: č. 1 je modlitba a č. 2 sú žiadosti. Pius IX. aj Pius XII, ktorí definovali Nepoškvrnené počatie, respektíve Nanebovzatie Panny Márie, ďakovali ľuďom za milióny žiadostí, pretože to nie je demokratická hra o moc: Je to pápež, ktorý počúva svoje deti na celom svete, čo hovorí Duch prostredníctvom sensus fidelium. Hlboko to vidím u pápeža Leva. Je to načúvajúci pápež, a to v správnom zmysle: počúva a potom podniká príslušné kroky. A tak by som dúfal, že s úctou vypočuje, čo hovorí a povedal Boží ľud. A ten čas je práve teraz, pretože, úprimne povedané, myslím si, že prechod medzi čiastkovou treťou svetovou vojnou a treťou svetovou vojnou aktívnejšou a formálnejšie vyhlásenou môže byť skôr, ako si myslíme. Mier, ktorý bol prisľúbený vo Fatime, dosiahneme len prostredníctvom triumfu Nepoškvrneného Srdca Panny Márie, ale tento triumf dosiahneme len prostredníctvom vyhlásenia dogmy.

Hovorili ste o obnove mariánskej úcty; mohli by ste nám o tom povedať viac?

Po koncile, ale nie výslovne kvôli nemu, nastalo to, čo mnohí teológovia nazvali desaťročím bez Márie, ktoré zaznamenalo veľký úpadok a pokles úcty k Panne Márii. Svätý Ján Pavol II. sa to pokúsil napraviť, ale veľká časť mariologickej a teologickej komunity to v plnosti nezachytila a nerealizovala. Myslím si, že v posledných 10 až 15 rokoch sme svedkami mariánskeho znovuzrodenia, a vidím to najmä u mladých. Učím mariológiu na Ave Mary University a na Františkánskej univerzite a vidím, ako rýchlo je mladá myseľ pripravená prijať a radovať sa z plnej pravdy o Panne Márii. Práve teraz prebiehajú doktorandské práce o úlohe Márie v spoluvykúpení podľa Jána Pavla II. A dokonca aj preláti Cirkvi sú teraz pripravení opäť učiť a kázať o pravde o Panne Márii ako ľudskej Spoluvykupiteľke. Napríklad je tu mimoriadna homília kardinála Williama Goha zo Singapuru, ktorý nielenže hovorí o Máriinej úlohe vo vykúpení, ale podáva vysvetlenie a obhajobu titulu Spoluvykupiteľka.

Edward Pentin

Zdroj: corrispondenzaromana.it



Neváhajte mi napísať Vaše postrehy a nápady emailom na info@oteclubomir.sk

Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Previous
Previous

Veľké rozdelenie v Katolíckej cirkvi: tradicionalisti vs. progresívci – Kto zvíťazí? 1. časť

Next
Next

KRISTUS KRÁĽ A MÁRIA KRÁĽOVNÁ - ZÁRUKA OBNOVY KRESŤANSKEJ CIVILIZÁCIE