Svätý Benedikt o Synodalite

Úvaha opáta Ľudovíta Máriu, benediktína, z francúzskeho tradičného kláštora Le Barroux vo Francúzskom Provensálsku.

Dom Gérard (zakladateľ kláštora autora, Le Barroux vo Francúzsku), často hovoril, že keď potrebuje vyriešiť nejaký problém, hľadá riešenie v reguly svätého Benedikta, ktorá je spoľahlivým vodítkom pre mníchov, ako aj pre život celej Cirkvi.

Hovorí však svätý Benedikt o synode v živote spoločenstva ? No, áno ! Už v 3. kapitole, kde hovorí o zvolaní bratov na radu, vzápätí po tom, čo sa zaoberal vlastnosťami opáta. Hovorí, že vždy, keď sa má v kláštore riešiť nejaká dôležitá vec, opát zvolá celú komunitu. Následne sám vysvetlí celú tému a vypočuje bratov. Je teda evidentné, že svätý Benedikt má k týmto konzultáciám v zásade pozitívny postoj, najmä preto, že Duch Svätý sa dáva poznávať aj prostredníctvom týchto stretnutí. Svätý Benedikt hovorí: „Povedali sme, že na poradu treba po‐ zvať všetkých, lebo pán často vyjaví mladšiemu, čo je lepšie“.

Benedikt tiež však hovorí, že opát po vypočutí urobí sám rozhodnutie. Sám preskúma túto záležitosť a bude konať podľa toho, čo sa mu bude zdať najvhodnejšie.

Pre Benedikta je synoda miestom rady, ktorá má opátovi pomôcť jasnejšie vidieť záležitosti, ktorými sa má zaoberať, a niekedy aj trochu jasnejšie vidieť stav komunity. Podľa neho je teda synoda dobrá, ale s určitými podmienkami.

Prvým je, že všetci musia byť zvolaní. Prinajmenšom vo Francúzsku ukázala príprava synody, že zvlášť mladí absentovali. A to je veľká škoda, z dôvodu, na ktorý sa svätý Benedikt odvoláva, že Duch Svätý hovorí často ústami mladšieho človeka. Ak teda chceme, aby synoda priniesla dobré ovocie, pastieri budú musieť nájsť spôsob, ako zapojiť týchto mladých ľudí, a budú musieť mať odvahu ich počúvať, pretože často neuvažujú ako staršia generácia, ktorá je v tejto synode vo väčšine. Podľa správy diecézy Vannes chcú mladí katolíci viac učenia a viac sviatostí.

Druhou podmienkou je spôsob vyjadrovania. Svätý Benedikt vyžaduje, aby bratia vyjadrovali svoje názory s pokorou, bez toho, aby si trúfali tvrdohlavo obhajovať svoj pohľad na vec. V správe o synode vo Francúzsku je možno až príliš veľa požiadaviek. Jeden z novinárov nazval syntézu "Les cahiers de doléances" („Spis bôľov“, čo odkazovalo na Francúzsku revolúciu. Ak chce synoda priniesť ovocie, bude to len s väčšou pokorou a nadprirodzeným duchom. Tým nadprirodzeným duchom, ktorý podľa samotných biskupov nebol veľmi prítomný.

A prichádzam tak k tretej podmienke, ktorú dal svätý Benedikt: „ Nech sa všetci prispôsobia k Reguly, opát aj bratia“. A tak nech urobia aj biskupi a všetci veriaci. Regula je pre svätého Benedikta učiteľka, od ktorého sa nikto neodváži vzdialiť. Pre Cirkev je týmto pravidlom života Písmo, magistérium a tradícia.

Je hrozné vidieť, že z viacerých návrhov ktoré boli uverejnené v syntéze synody sa ukazuje úplná absencia viery a je v nej zjavný vplyv svetských myšlienok.

Áno, je to hrozné, avšak aplikujme v súvislosti so synodou čo hovorí svätý Benedikt postulantom, že prvé kroky sú vždy náročné. Ak táto synoda potrebuje rôzne nápravy, ak je potrebná istá prísnosť, nech ju tí, ktorí ju organizujú nevynechajú. S vierou sa môže srdce tejto synody rozšíriť a s Božou milosťou a odovzdanosťou kresťanov môže pomôcť pastierom, aby videli jasnejšie.

    Vaše milodary umožnia vznik povzbudivých myšlienok a ich publikovanie. Akákoľvek čiastka je veľkou pomocou!

Previous
Previous

Svätý Alfonz: Dejiny bludov

Next
Next

Ako nám bránia hriechy nečistoty v modlitbe ?